Ahoj!
V této sérii
Hot T(r)ips bych Vám chtěla ukázat místa, která si myslím že stojí za návštěvu. Objeví se tu spousta míst, která je normálně nepřístupná, těžko dostupná a podobně. Je na vašem zvážení, zda místo navštívíte nebo ne. Většinu fotek budu používat svých, tak to prosím respektujte. Odkaz na fotoalbum
ZDE.
Něco málo z historie..
"Původní, 138 m dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky u Píště, začala v roce 1939 stavět pražská stavební firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Během války bylo v roce 1942 i po několika udělených výjimkách nařízeno stavbu zastavit. Ale hned po válce byla v roce 1945 práce na mostě stejnou firmou obnovena.
Na konci roku 1950 byl most téměř dokončen. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Toto pole se ještě stačilo vyarmovat a bylo připraveno k betonáži avšak ta se na jaře 1951 už neuskutečnila, protože komunistická vláda dálnici dostavět nehodlala. Staveniště proto bylo opuštěno a pomalu začalo zarůstat plevelem a náletovými dřevinami. Jediný, kdo most uprostřed divoké přírody občas využíval, byli turisté a lesníci. Proto si jen málokdo všiml, že připravená konstrukce pro poslední pole chátrá. Poté, co se v 50. letech zřítila, byla raději odstraněna a po mostě se již nedalo přejít.
Když se v 60. letech začala dálnice po dlouhé době dokončovat, nastal u tohoto mostu obrovský problém. Na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním, což si dálnice D1 naprosto nemohla dovolit. Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být nová dálnice svedena velice hlubokými zářezy na obou stranách údolí, což by bylo velice nákladné už kvůli tomu, že most by se také musel rozšířit a hlavně dokončit. Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění, které bude dvakrát tak vysoké. Ovšem otázkou bylo, co s mostem starým. Ten by se kvůli novému mostu musel zbourat a jeho likvidace by také nebyla zrovna levná. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.
Nakonec byl problém vyřešen tak originálním způsobem, že byly splněny veškeré požadavky. Těsně vedle starých pilířů byly v 70. letech vystavěny čtyři nové, vysoké a úzké pilíře, které trčely vysoko nad starý most. Nad opěrami původního mostu byly vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Protože starému mostu chybělo ještě jedno mostní pole, muselo být dobetonováno, ale betonáž proběhla velice nekvalitně. Starý most byl zachráněn a dokonce i využit pro zdejší silnici z Hořic do Vojslavic. Silnice vede jen po jedné polovině mostu, která byla určena pro směr dálnice do Brna. Pouze u západní opěry šikmo přetíná i druhý profil mostu. Navíc je silnice zastřešena neboť přímo nad starým mostem vede most nový, širší. Tím vlastně vzniklo jakési horní patro mostu a původní mostovka historického mostu zůstala v patře spodním.
Ukázalo se, že ne vždy je nutné staré stavby bourat, i když už neodpovídají novým požadavkům. Speciální řešení zachránilo a díky zastřešení částečně zakonzervovalo historickou památku. Most ze 40. let 20. století vypadá jako nový, pouze část dokončená v 70. letech se sype. Pro novou dálnici nemusely být hloubeny hluboké zářezy a dvojkombinace obou mostů perfektně zapadla do krajiny. Kdo jejich historii nezná, možná ani netuší, že oba mosty od sebe dělí 30 let." (Více zde - ODKAZ)
Informace
Samotný most se skládá ze dvou částí. Jedna část "spodní"vozovka spojuje dvě obce Koberovice/Vojslavice a Hořice. Druhá část "vrchní" vozovka je spojem dálničním Praha → Brno. Pod samotným mostem protéká řeka Želivka. Součástí řeky Želivky je nádrž Švihov, která rozhodně stojí za návštěvu. Bohužel je tato řeka známá svou čistotou a hlavně tím, že je zde pitná voda. Proto je všude v okolí vodárenské pásmo zabraňující vstupu.
Tato stavba je kulturní památkou České republiky. Most momentálně prochází opravou, je zde lešení a připravují se zde práce na mostě.
Jak se na most dostat?
Pokud pojedete z
Humpolce, projedete městem a u Penny Marketu pojedete směrem nahoru do prudkého kopce. Projedete vesnice Speřice, Koberovice a minete Vojslavice po levém boku. Po prudké zatáčce vjedete na most. Auto můžete nechat přímo na mostě v "odstavném" pruhu mimo vozovku. Můžete se projít po "spodní vozovce", popřípadě se vrátit o pár metrů zpět a po prašné cestě sejít dolů, odkud jsou foceny fotky ↑.
Pokud pojedete po dálnici
- směr
Praha → Brno: Sjedete na sjezdu Hořice (75 km), na první křižovatce odbočíte doleva, na druhé také doleva a na třetí doprava. Poté vjedete přímo na most.
- směr
Brno → Praha: Sjede na sjezdu Koberovice (81 km) pojedete přes Koberovice, minete po levém boku Vojslavice a za prudkou zatáčkou bude most.
Komentáře
Okomentovat